Prostě ANO – diskuse je základ

V neděli 24. 4. 2016 jsme se v Praze sešli s kolegy z hnutí ANO 2011 v Centru pohybové medicíny. Cíl nebyl jednoduchý – prodiskutovat a „vypilovat“ detaily v podkladech kandidátů ANO pro krajské volby. Společně se skupinou kolegyň a kolegů jsem se podílel zejména na volebním programu v oblasti školství.

Na fotografii společně se mnou v zadní řadě sedící (zleva) je kandidát na Jihomoravského hejtmana pan Bohumil Šimek (současný šéf brněnských strážníků) a kandidát na senátora za Brno pan Jiří Dušek (dlouholetý současný ředitel brněnské hvězdárny a planetária). Vzadu nad námi stojící muž je vedoucí expertních skupin v rámci ANO pan Laďa Okleštěk.

Otázky, které mi pokládáte:

Co Vás vedlo k napsání úpravy zákona číslo 130 „Věda a výzkum?“ (Tomáš H.)

Hlavním důvodem vydání tohoto zákona o vědě a výzkumu bylo sjednocení a zpřesnění terminologie a obsahu českých zákonů a výzkumů s předpisy Evropské unie. Ten minulý český zákon o vědě převzal velmi vágní a obecnou terminologii z unijních materiálů a směrnic. Výsledkem byl zákon, podle něhož se podniky obávaly uzavírat smlouvy z univerzitami (zejména důvodu neuznatelnosti nákladů ze strany finančních úřadů).
Univerzity také často musely dokazovat, že uskutečněné výdaje na aplikační výzkum patří mezi daňově uznatelné výdaje. A pracovnice finančních úřadů, i přes řadu absolvovaných školení, měly problém s jednoznačným výkladem starého zákona. K návrhu změny zákona mne vedly praktické zkušenosti z více než osmileté komunikace s podniky a s finančními úřady. Myslím, že uvedený pozměňovací návrh velmi pomůže propojení univerzit a podnikové sféry v oblasti aplikovaného výzkumu.

Prý jste podal pozměňovací návrh změny zákona o spotřebitelském úvěru (Aneta H.)?

Z důvodu ochrany věřitele jsem podal pozměňovací návrh k sněmovnímu tisku č. 679, který obsahuje vládní návrh zákona o spotřebitelském úvěru. Cílem mého návrhu je uplatnění případných smluvních sankcí (pokut) za nesplacení splátek až do výše 3000 Kč ročně s omezením výše pokut za prodlení s každou jednotlivou splátkou do výše 500 Kč. Taková výše smluvních pokut nemá likvidační charakter a spotřebiteli nepřináší nepřiměřenou finanční zátěž, ale plní preventivní funkci, tj. „tlačí“ na spotřebitele splácet dluh včas. Pozměňovací návrh má tedy chránit malého neplatiče, aby nezvyšoval dluh a nespadl do dluhové pasti. Můj pozměňovací návrh byl přijat kladně rozpočtovým výborem a věřím, že i sněmovna v závěrečném třetím čtení tento můj návrh schválí.